Stuurboord, bakboord of overboord?

Het roer gaat om. ’s Ochtends at ik een kant en klaar pannenkoek met poedersuiker. Een paaseitje. ’s Middags rijstewafels met smeerkaas. En ok, ik moet wel eerlijk zijn; een kaasbroodje. Twee paaseitjes. Om vier uur (uiteraard) cup a soup. Een paashaas. ’s Avonds at ik steak met stroganoffsaus en risotto, de sla liet ik liggen. Bah, sla. Vlak daarna zin in iets zoets dus ik at een bolus met een dikke laag boter. En een paaseitje. Nu lig ik in bed met mijn laptop op mijn borst en kijk ik naar foodporn van fudge en meringues met salted caramel. Jamm, salted caramel.

Ik maak mezelf dik. Tien kilo kwam eraan sinds september. ‘Ik zie het niet aan je’ hoor ik iedereen zeggen. ‘Ik ook niet’ antwoord ik dan braaf. Maar ik zie het wél. En ik voel het aan alles. ’s Ochtends ben ik moe, ongemotiveerd. Ik heb flabberarmen en putjes in mijn billen. Soms kijk ik fitspo plaatjes, maar die lach ik uit. Wie wil nou dat paashaasje opzij zetten voor een bak quinoa? Ha, ikke niet.
 
tumblr_mwvajgwlaG1r4yh8wo3_250
Maar weet je; het hoeft ook allemaal niet zo drastisch. En weet je; het is niet erg om mindere periodes te hebben. Die hebben we allemaal. Vallen mag, zo lang je maar weer opstaat. En dat opstaan kan ook zonder agressieve motivatie quotes. Die drastische health hypes? Sla mij d’r maar mee over. Dat opstaan hoeft ook zo snel nog niet. Laat mij nog maar een tijdje kruipen. Net zo prima.
 
Ik doe alles wel lekker op mijn eigen manier. Als de kapitein van mijn eigen schip. Want ondanks de intense haat die ik heb opgebouwd rondom die health hypes, zou het zo slecht nog niet zijn om weer wat beter op te letten. Dat zei ik begin vorige maand ook al. Maar nu echt.
 
Hoe? Door een beloningssysteem. Dit jaar doe ik individuele kindercoaching als stage, waar ik vaak samen met een kind zo’n overzichtje maak. De bedoeling is dan dat ze gaan oefenen met de dingen die ik hen leer. Hiertegenover staat dan een kleine beloning. Dit werkt dus als een tierelier, mits je jezelf eraan houdt. Dus waarom zou het niet ook bij mij werken? Precies, dat dacht ik dus ook.
 
Bij een beloningssysteem bedenk je eerst wat je moet oefenen; de vaardigheden. Vervolgens bedenk je hoevaak je dit moet oefenen en welke beloning daartegenover staat. Ik heb bijvoorbeeld sinds gisteren Weight Watchers (ik schaam me er een beetje voor, maar just throwing it out there. YOLO!) dus 1 van mijn vaardigheden zal zijn: Ik kan binnen mijn dagelijkse 26 ProPoints blijven. Als dit mij drie dagen goed is gelukt is het tijd voor een avondje me-time als beloning. Het is wel belangrijk dat je goed bijhoudt hoe vaak je hebt geoefend en wanneer je beloont mag worden. Dit zorgt voor motivatie!
 
En na het beloningssysteem zie ik er zo uit. Dat je het even weet.
Dreambody2.0-01
 
Een beetje fitspo kan geen kwaad.
 
Hoe motiveren jullie jezelf tot een verandering?
 
Liefs,
Mies

20 thoughts on “Stuurboord, bakboord of overboord?

  1. Hier juist andersom. Ik moet aankomen. Gelukkig maar 2 tot 3 kilo. Maar ik doe alles in kleine stappen. En gezond. Ik neem nu bijvoorbeeld brood mee naar mn werk ipv naar de winkel gaan en allerlei troep kopen. Ik probeer nu ipv een koek uit gemakzucht een lekkere boterham/pasta oid te maken en dat te eten. (Ik moet eigenlijk vaker eten, tussendoortjes Enzo). Als ik met trek naar de winkel ga dan koop ik drie keer zoveel als wanneer ik geen trek heb. Heel veel succes met afvallen.

  2. Heel veel succes! Ik ben nu bewust gezonder aan het eten, moeilijk maar voel me beter in m’n vel. Nu nog skate weer om lekker veel te bewegen (vandaag had ik een hele dag cursus dus met het mooie weer niet kunnen doen 🙁 )

  3. Wauw, wat een geweldige foto. haha Dat is de grootste beloning ooit. Soms is het jammer dat het resultaat zo lang nodig heeft om het pas te zien. Na lang geblesseerd te zijn geweest (zeg maar jaren) en dus veel geforceerd hebben moeten bankhangen ben ik deze week voor het eerst weer gaan hardlopen. Heerlijk voelde dat. Terwijl ik hardlopen Haat! Sporten is toch ergens goed voor. Je gaat blijheid stofjes aanmaken.

  4. Hahaha, die foto. Geweldig. Ik had afgelopen maand als motivatie dat ik met Pasen op vakantie zou gaan en er dus goed uit moet zien. Dan wil je ook wel. Maar tijdens de vakantie heb ik zoveel hamburgers gegeten, dat alles er weer aan zit. Nu voel en merk ik het aan alles, dus is dat weer mijn motivatie om weer een beetje healthy te leven. Maar niet overdreven hoor. Gewoon wat beter letten op alles en sporten. Zoiets. Houd je ons op de hoogte?

    Oh en trouwens, hoe eet jij één paasei per keer? Bij mij gaan er altijd tien achter elkaar mijn mond in.

    1. Ja, ik moet ook zo’n vooruitzicht hebben! Nu is dat ik binnenkort waarschijnlijk naar een festival ga (met veel korte broekjes en slanke dennen om me heen) mijn motivatie. En anders gewoon de zomer. Het opletten gaat nu best aardig en Weight Watchers vind ik eigenlijk best leuk. Gisteravond heb ik zelfs een workout gedaan! Ik houd jullie zeker op de hoogte. Enne, het was een kantoordag. Dan houd je je toch wel een beetje in. Normaal heb ik die beheersing ook niet, hahaha.

  5. Bij mij is het andersom…ik moet mezelf echt motiveren om aan te komen, Liefst maar 10 kilo..alsof het niks is..maar doe het ook in kleine stappen. Al is het elke keer maar een paar ons..ben ik al heel blij! 🙂 En als ik op gewicht ben gebelven is het ook al een mini feestje! Gewoon niet alles in 1 keer..dat werkt het best!

    1. Dat lijkt me misschien nog wel lastiger! Ik hoor dat vaker om me heen. Krijg je niet regelmatig opmerkingen daarover ‘dat je geluk hebt’? Ik bekijk het nu per dag. Tot nu toe gaat het aardig en vind ik het best leuk om alles een beetje bij te houden. Veel succes met aankomen!

  6. Veel succes, het lijkt me zeer moeilijk om te dieëten, ik zou het ook niet kunnen. Maar ik ben wel suikervrij gaan leven sinds september en ik ben 6 kilo afgevallen zonder het bedoeling was. Suiker laten is misschien wat drastisch omdat het ook wel onder die healthy-diets valt.

    1. Thanks! Wel veel zeg, zes kilo. Knap! Suiker laten staan vind ik inderdaad wel drastisch, al lijkt het me wel interessant om eens een weekje of 2 te kijken hoe het bevalt. Mijn moeder heeft het een weekje gedaan en voelde al verschil in energiepeil. Heb jij dit ook?

  7. Hahaha wat goed die foto! 😀
    Ik wil ook weer maar ik merk dat mijn échte motivatie nog steeds een beetje mist en ik telkens weer een nieuwe reden (of eeh smoesje) verzin waardoor het nu even niet hoeft. Ik wil er weer zijn dat het nú moet en nú gaat gebeuren, hopelijk snel weer. Want dat mezelf pushen totdat ik het gewoon doe ook al ben ik niet op dat halleluja-punt werkt ook niet heel best weet ik uit ervaring. Sad.

    1. Jaaa ik snap wat je bedoelt. Er is opzich wel motivatie maar gewoon niet genoeg. Ik wacht ook altijd tot het perfecte moment, maar dat is er haast nooit. Ik heb net wel een korte workout gedaan thuis. Gewoon even niet nagedacht over waar ik wel of geen zin in had. Werkte goed! Nadenken houdt je vaak tegen.

  8. Hahaha prachtig plaatje. Goed om te werken met zo’n beloningssysteem! Ik ben ook wat aangekomen de afgelopen tijd en nu is het tijd om het er weer af te werken. Maar een extreem dieet is voor mij ook niet weggelegd, hoor. Moet er niet aan denken!

  9. Herkenbaar! Dat is het zeker. Mijn vriend en ik hebben ook een periode gehad van feestjes, feestjes en nog meer feestjes. Oh, chocolade, chips, pita, frietjes, alcohol. We lieten ons even gaan. Ik begon het te voelen aan mijn jeans. Jeeeeeeee! Daar kan ik niet tegen. We hebben de knop omgedraaid. We zijn samen gestart met fitness (3x per week) en ik doe ook elke dag aan yoga. Gezonde voeding is nu aan de orde. We gaan er volledig voor. We zoeken vooral veel naar receptjes die we nog niet kennen om veel variatie aan te brengen. Dat hebben we nodig! En het werkt! Ik gebruik de app MyfitnessPal, ik bekijk motiverende tutorials van Yogi, ik lees boeken en volg heel wat fitgirls op Instagram. DAT MOTIVEERT! Veel succes jij daar!

    1. Ik wil oook dat mijn boiki meegaat naar de fitness, maar dat wil hij niet! Enne veel fitgirls volgen op Instagram werkt voor mij extreem demotiverend. Ik denk dan alleen maar ‘sjezus wat een overdreven gedoe.. neem alsjeblieft een brownie’. Thaaaaanks though!

  10. Hahhaa geweldig dat plaatje er ook bij. Ik kwam er vorig jaar in de zomer achter dat het de verkeerde kant op ging. Begrijp me niet verkeerd: ik heb nooit overgewicht gehad of zo hoor, maar dat wil ik ook niet, dus ik ben heel intensief gaan sporten. Inmiddels is mijn lichaam (bijna helemaal) bikini ready en ik voel me weer helemaal ‘Dina’ in mijn eigen lichaam. Mensen zeggen wel eens: maar je hebt het helemaal niet nodig om te sporten. Maar dat heb ik wel, want ik heb nu eenmaal de aanleg om ‘dikker’ te worden en ik vind sporten leuk!

    Een mooie nieuwe sportoutfit, dat motiveerde mij in het begin heel erg. Succes!

    1. Ja, ik heb dat nu dus ook. Ik heb ook geen overgewicht (hoewel het volgens de welbekende BMI meter nog maar een kilootje scheelt), maar ik zit gewoon niet zo lekker in m’n vel. Sporten deed ik vorig jaar regelmatig, maar ik merk heel erg dat wanneer het ritme eruit is dat ik er ook niet meer in kom. Nu sport ik eigenlijk amper meer. En sowieso dat jij bikini ready bent. Ik denk dat ik jou als mijn ultieme inspiratiebron ga gebruiken, hahaha. Toch maar een hoepel kopen! (Sportoutfit heb ik al… nu nog in zicht hangen haha)

  11. Haha geweldig! Ik ben vijfentwintig kilo afgevallen in de laatste twee jaar en mijn grootste doel nu is om op gewicht te blijven. En dat doe ik ook gewoon op mijn doen manier, zonder door te slaan ;)! Beloningen werken voor mij nooit zo goed, maar dat hangt denk ik zó van de persoon af. Achteraf gezien moest (en ging) er gewoon een knop om (als in: stel je niet aan, je kunt dit) en toen lukte het. En nu klinkt het wel heel simpel, hè? Haha. Veel succes!

    1. Jaaaa, ik heb er uitgebreid over gelezen bij je. Ik vind dat zo knap! De knop is bij mij wel om, alleen kan die ook gemakkelijk weer uit. Ik hoop alleen dat ik het knopje weer wat sneller aan kan zetten zodat het niet te veel effect heeft. Bedankt! Ik ga er nog wel over updaten, haha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *