En toen was het ineens heel erg druk…

..want ik heb weer een baantje. En dat kost me mijn hele weekend. Elk weekend. Jep… Toen ik ‘ja’ zei, wist ik eigenlijk niet waar ik ‘ja’ op zei. Ja, eigenlijk wel; dikke vette cash natuurlijk. Maar dat dat zou betekenen dat ik non-stop moest gaan werken, dat was ik daardoor even uit het oog verloren…
 
Money-on-my-mind

En dat begint me nu al op te breken. Afgelopen vrijdag deed mijn stem het ineens niet meer. Alsof hij tegen mij wilde zeggen: “Wat? Wil je nou echt dat ik elke dag non-stop met mensen praat? Ik vind je niet meer aardig. Hier doe ik niet aan mee”. Die stem van mij is best vriendelijk hoor (en kan blijkbaar ook heel goed z’n grenzen aan geven). Alleen heb ik daardoor dit weekend al niet kunnen werken en zat (oké, lag) ik ook gisteren ziek op de bank. Maar morgen moet ik toch echt weer aan de slag.

Ik zou willen dat ik zou kunnen zeggen dat dit voor mij ‘mijn ogen heeft geopend’ en dat ik nu ‘heel gezond eet’ en ‘elke dag 30 minuten yoga doe als ik ’s ochtends opsta’. Maar dit doe ik dus geen van allen. In plaats daarvan heb ik vanochtend ontbeten met chocoladevla en staat er op de planning dat ik vanmiddag Rocky Road bars ga maken met mijn zusje. Maar het stemmetje in mijn achterhoofd zegt nu al dat dit geen goed idee is…. 
 
Rumag-squats-besjes
 
Ik vind het eigenlijk niet meer oké. Ik zorgde altijd goed voor mijzelf en sinds dit schooljaar neem ik hiervoor de tijd niet meer. En dat merk ik nu aan alles (en vooral die 10 extra kg die aan mijn lichaam bungelt.. ergens dan). Ik sport niet meer zoveel als ik eigenlijk zou willen, heb al een hele week geen groenten meer gezien, ben de hele dag door moe en heb al helemaal nergens zin in.
 
Als stok achter de deur: die tijden zijn vanaf nu voorbij. Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik weer goed voor mezelf ga zorgen? Ik vind het maar moeilijk… Die Rocky Road Bars zijn nu immers al gemaakt.
 
Iemand tips hoe ik langzamerhand weer lief kan zijn voor mezelf? En waar ga ik de tijd vandaan toveren?
 
Liefs,
Mies

14 thoughts on “En toen was het ineens heel erg druk…

  1. Ugh, ik zit ook in zo’n periode. Het zit ‘m vooral in de balans denk ik. Geen tweede portie avondeten, maar wel een lekker toetje. De hele dag water drinken, maar dan ’s avonds wel een wijntje mogen. De trap pakken i.p.v. de lift. Et cetera. Stiekem weten we die dingen allemaal wel, nu alleen de uitvoering nog 😉

  2. Hmm herkenbaar. Ik geloof best wel in balansen en je porties aanpassen in grootte. Dus geen toetje, maar wel wat zoutjes ’s avonds. En niet te veel dus. Maar soms denk ik ook ah bekijk t. Ach alles met mate.

  3. Ok luister, soms heb je het ook even nodig om die tijd even níet voor jezelf te nemen. Om gewoon wel van die rocky road bars te genieten en met de winter net achter de rug is het gewoon even omschakelen. Het feit dat je in je hoofd besloten hebt dat je dat wilt, betekent dat je al die eerste stap genomen hebt. Die volgende twee, drie lukken je ook! Het belangrijkste is vooral om niet te streng voor jezelf te zijn, blijf naar je lijf luisteren en gun jezelf soms ook wat pleasures. Dit klinkt misschien wat vreemd maar het heeft mij echt geholpen om op die manier naar mezelf te luisteren en ook te luisteren als ik juist behoefte heb om even niet gezond te eten en alleen maar stukken kaas en chocolade naar binnen te werken. Dat zijn van die periodes die af en aan gaan en ik kan dan alleen maar denken dat die er niet voor niets zijn. Blijven luisteren naar jezelf, zelfs in zulke periodes.
    Ok dit klinkt misschien allemaal wat vreemd en het is zelfs de eerste keer dat ik je leuke blog bezoek maar ik wilde jetoch even een hart onder de riem steken. Wees niet te hard voor jezelf! En go go go!

    1. Ahhh, ik vind je berichtje zo lief! Ik vind het juist heel leuk dat je me zo’n uitgebreid en behulpzaam berichtje stuurt terwijl we elkaar (nog) niet kennen. Dat doet me echt goed. Dank je wel!

  4. Nou de tijd die je nu gebruikt voor de dingen die slecht voor je zijn, gebruiken voor goede dingen! En vaak is het zo, en dat duurt jammergenoeg ook even, bij resultaat ga je het niet meer een ‘ ding’ vinden, maar iets wat gewoon routine is. Gezonder eten, meer bewegen, en op tijd rusten. En wees niet te streng. Dus niet alles tegelijk en ineens niks meer mogen. 1 tot twee keer in de week een sport doen die je leuk vind (lopen, zwemmen, stuk fietsen) en daarbij bijvoorbeeld af spreken dat je elke dag iets lekkers mag, maar daar tegenover een gezonde hoofdmaaltijd moet staan. Als je je vanzelf fitter ga voelen, dan wil je niet anders meer!! Succes! 🙂

    1. Rust probeer ik sowieso te pakken want dat vind ik te belangrijk (en ik ben van nature ook heel lui, denk ik). Dat gezond eten gaat altijd in vlagen… ik krijg het niet voor elkaar er een soort ritme in te krijgen. Ik vind het wel een goede tip om 1 voor 1 dingen aan te pakken, in plaats van alles rigoureus om te gooien. Dat staat me namelijk erg tegen. Bedankt!

  5. Ik vind het zelf in de lente makkelijker worden om gezond te eten. Laten we eerlijk zijn, het is makkelijk om even een stukje te gaan lopen in het zonnetje en je bestelt eerder een salade dan een pasta met roomsaus (serieus, de winter is mijn ik-ben-zielig-ik-heb-het-koud-kom-maar-door-met-al-dat-eten-periode). Goed ontbijten helpt ook mega. Althans, voor mij. Toen ik klein was at ik vaak brinta en havermout, maar door de hele healthbeweging voelde ik me niet echt geroepen om weer havermout te gaan eten. Ik bedoel goji-bessen? Nee, liever niet. Na een tijdje heb ik mijn trots opzij gezet en nu eet ik wel havermout ’s ochtends en daardoor krijg ik echt mega lang geen honger meer (maar ik stop er wel lekker gewoon pure chocolade en banaan doorheen).

    1. Juist! Jij snapt me, haha. Ik vind havermout echt smerig en ik ben dus echt anti-havermout door die healthbeweging. Vind het zo slijmerig! Maar ontbijten is zeker een goede tip. Stap 1: terug van chocolade vla naar yoghurt met muesli.

  6. Is dit niet eigenlijk al een beetje een stok achter de deur? Mij helpt het soms om het op mijn blog te benoemen, een beetje alsof ik dan wel ‘moet’. En hé af en toe ontbijten met chocoladevla kan best, gewoon niet elke dag doen 😉

    1. Tot zo ver nog niet echt… maar misschien moet ik ook wat minder streng zijn voor mezelf. Goed idee om het op mijn blog te benoemen.. Misschien wel een goed idee om op m’n blog doelen te gaan formuleren. Enne, als je weet dat je al 3 dagen met chocola ontbijt dan is het inderdaad wel tijd voor een omslag. Thanks!

  7. De tijd vind je uiteindelijk wel. Ik zou beginnen met iedere dag even een kwartiertje buiten spelen. Daar raakt je hoofd leeg van, je krijgt heerlijk frisse lucht binnen en je scharrelt wat vitamine D op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *